Jak planować karierę zawodową?

shutterstock_169917263-1
0

Kariera – każdy o niej marzy, ale nie dla każdego oznacza to samo. Dla jednych to kierownicze stanowisko w dużej międzynarodowej firmie, dla innych nagroda za pierwszoplanową rolę w filmie. Jednak niezależnie od profesji, żeby osiągnąć zamierzony cel, trzeba pokonać długą drogę. 

W najszerszym rozumieniu karierą zawodową jest cała ścieżka rozwoju, połączona z realizacją zadań i osiąganiem pozytywnych rezultatów. Czy idą za tym pieniądze, sława czy też podziw środowiska, zależy tylko od nas oraz zawodu jaki wybierzemy.

Kurs na zmiany 

Niezależnie od tego, co jest naszym celem, w osiągnięciu sukcesu pomoże nam przygotowanie planu działania. Badania naukowców pokazują, że znacznie częściej sukces odnoszą ludzie, którzy mieli jasno określony cel. Nasi rodzice, czy dziadkowie mogli sobie pozwolić na większą beztroskę. Często pracowali w jednym miejscu kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Jednak przez ostatnie lata rynek zmienił się dość drastycznie. Wraz z kapitalizmem, globalizacją i brakiem granic językowych, zmieniły się też reguły rynku. Liczba stałych etatów uległa zmniejszeniu, a na ich miejsce pojawiły się umowy- zlecenia, o dzieło czy kontrakty. Od młodych ludzi oczekuje się większej wiedzy, umiejętności pracy w grupie, znajomości języków obcych i najnowszych technologii. Jednocześnie zmieniają się też oczekiwania osób, które dopiero zastanawiają się nad swoją karierą. Chcą czerpać z życia jak najwięcej. Praca ma im zapewnić stabilną sytuację finansową, ale też możliwość realizacji, podróżowania czy podjęcia wyzwania. Młodzi ludzie są bardziej otwarci na zmiany, a praca nie kojarzy im się już tylko z odbijaniem karty pracownika przy wejściu i wyjściu z budynku. Jak jednak przekuć nasze oczekiwania i marzenia w rzeczywistość?

Wyznaczamy cele, a potem określamy, co musimy zrobić, by osiągnąć sukces.

Nie oznacza to, że po drodze nie zboczymy, ponieważ inny plan wyda nam się ciekawszy. Ważne, by pamiętać, iż największe szanse na osiągnięcie celu mamy wtedy, gdy postawimy przed sobą zadanie, które uznamy za:

  1. atrakcyjne,
  2. połączone z określonymi korzyściami (materialnymi, ale też związanymi z osobistą satysfakcją),
  3. możliwe do zrealizowania,
  4. zgodne z naszymi prywatnymi wartościami i potrzebami.

Zanim zaczniemy wyznaczać sobie cele warto zastanowić się nad tym co nas interesuje, w czym jesteśmy dobrzy, jakie rzeczy nas ograniczają i jakie posiadamy predyspozycje osobowościowe. Niektórzy nie mają problemu z odpowiedzią na te pytania, ale i tak warto zapoznać się z opinią bliskich osób: rodziny i przyjaciół. Z wątpliwościami można też udać się do doradcy zawodowego, który określi nasze mocne i słabe strony dzięki testom predyspozycji zawodowych. Czasami obiektywne spojrzenie kogoś obcego pozwala dostrzec to, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Doradcę zawodowego możemy znaleźć w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej przy Wojewódzkich Urzędach Pracy (www.wup.lodz.pl) lub w Akademickich Biurach Karier, znajdujących się na każdej uczelni.

Wizualizacja to podstawa

Mamy określony cel i wiemy, czego chcemy od życia? Teraz czas na ustalenie konkretnych działań i kroków, jakie musimy podjąć. Wyobraźcie sobie schody. Na ich szczycie jest wasza kariera. Najlepszym sposobem jest planowanie od samej góry, schodząc po stopniach w dół. Dzięki temu z łatwością ustalicie prostą drogę do sukcesu. Przykład?

  1. Dyrektor międzynarodowej korporacji
  2. Pokonanie wielu konkurentów na to stanowisko
  3. Dobra opinia i ciekawe CV, w którym możemy pochwalić się naszymi dokonaniami
  4. Niższe stanowisko kierownicze
  5. Awans dzięki aktywności, oryginalnym pomysłom i przebojowości
  6. Rozwój osobisty i zawodowy dzięki szkoleniom i uczestniczeniu w projektach
  7. Zdobycie wiedzy o branży i znajdujących się na rynku firmach
  8. Zdobycie odpowiedniego wykształcenia, zgodnego z planowaną karierą, udział w szkoleniach branżowych i kursach językowych oraz zdobycie pierwszego doświadczenia na stażach
  9. Wybranie konkretnego kierunku studiów

Jeśli wystąpienia publiczne sprawiają Ci trudność, warto zastanowić się nad kursami autoprezentacji oraz budowania wizerunku. Nie można też zapominać o pielęgnowaniu swoich zainteresowań. To one pozwalają wyróżnić się z tłumu. Wbrew pozorom, często w procesie rekrutacyjnym decydują o zatrudnieniu bądź nie zatrudnieniu kandydata.

Z perspektywy ptaka

Teoretycznie, jeśli tylko włożymy w nasze działanie odpowiednio dużo czasu i wysiłku, osiągniemy wszystko. Jednak w praktyce powinno się jeszcze zwrócić uwagę na sytuację gospodarczą i zapotrzebowanie na pracowników w konkretnych sektorach rynku. Branża dosłownie „zapchana” specjalistami w danej dziedzinie będzie bronić się rękami i nogami przed przyjęciem kolejnych pracowników. Jednocześnie warto zapoznać się z przewidywaniami analityków, ponieważ to, co dzieje się w tym momencie na rynku pracy, nie musi pokrywać się z sytuacją, gdy będziemy kończyć studia. Zmiany są tak intensywne, że osoby dążące do sukcesu, często po drodze zostają specjalistami w kilku dziedzinach. Kluczem dzisiejszego sukcesu jest umiejętność dynamicznego dostosowywania się do wyzwań stawianych przez rynek i otwartość na zmiany. Osiągnięcie jednego szczytu nie powinno być końcem naszej podróży, a co najwyżej bazą, z której wyruszymy na zdobywanie kolejnych.

Zostaw komentarz